Cu totii stim ca echipamentele topografice sunt grele si incomode. Ca sa le cari dupa tine cat e ziua de lunga poate deveni foarte obositor si cu timpul poate croniciza anumite afectiuni.
Topografia aeriana vine in intampinarea inginerilor care au nevoie de un ortofotoplan precis. Dar acest lucru implica niste costuri uriase, deoarece topografia aeriana conventionala se face cu avioane specializate, iar pentru a ridica un avion de la sol ai nevoie de echipaj.
Topografia aeriana cu drona reduce costurile foarte mult deoarece, costurile de operare sunt foarte mici comparativ cu un avion conventional. De asemenea utilizand drone de ultima generatie, ne permite sa stam in aer mai mult timp, lucru care se vede in suprafetele acoperite la final de zi.
Cand vine vorba de drone le putem imparti pe doua mari categorii: aripa fixa si multirotor.
Cele mai intalnite sunt cele multirotor, aceastea fiind de cele mai multe ori quad-motor (DJI Phantom 4 RTK, DJI Mavic 2 Enterprise, etc).

- aripa fixa fata de multirotor are de obicei o autonomie mai buna
- aripa fixa fata de multirotor are o viteza mai mare
- multirotorul este complet autonom fata de aripa fixa la care decolarea si aterizarea trebuiesc facute de catre pilot
Aceste 3 mari diferente raspund la intrebarea ce drona imi trebuie pentru proiectul meu.
Mai exact, daca avem suprafete mai mari, cu siguranta alegem o drona tip avion pentru ca are anduranta mai mare si viteza. Dar in schimb daca aceeasi suprafata trebuie scanata cu lidarul, atunci viteza 'avionului' va deveni un dezavantaj si va trebui sa cautam un multirotor care sa ridice payload-ul si sa stea cat mai mult in aer.
La fel, daca zona de decolare/aterizare nu permite operarea unui avion, solutia va fi o drona de tip multirotor. Aici exista intr-adevar un hibrid, o drona VTOL (Vertical Take-Off and Landing), care este in sine un avion, dar cu capabilitatea de a decola si ateriza pe verticala cu ajutorul a 2 sau mai multe motoare. Dupa decolare se face tranzitia la zbor pe orizonatala, de cele mai multe ori cu o mica penalizare aerodinamica.
In functie de proiectul pe care il ai, te putem consilia in alegerea echipamentului potrivit.
Comments are closed!